Demolerade kikärtsbiffar och ytbränd rotsaksgratäng

Sist jag gjorde kikärtsbiffar ramlade de jävlarna i bitar så fort man tittade på dem. Men, eftersom jag är en tjurig jävel så gav jag mig på dem igen, den här gången med lite modifiering av receptet.

Ingredienser gratäng:
8-9 potatisar (inte så stora, mjölig sort tror jag)
2 morötter
1 palsternacka
1 ultragullepytteliten kålrot
3/4 gul lök (jag var tvungen att ha lite till biffarna också, okej?)
1/2 röd lök
1 tsk salt
1-2 krm svartpeppar
3 dl grädde
5 dl mjölk
4 dl riven ost

Ingredienser kikärtsbiffar:
2 pkt kikärter
1 ägg (fast du ska nog ta 2)
3 msk havregryn
0,5 msk potatismjöl
0,5 dl vatten
0,5 tsk salt eller nåt
1 krm svartpeppar kanske
0,5 tsk oregano
Smör till stekning

Gratängen:
Sätt ugnen på 250 grader. Eller 225. Minns inte. Nåt sånt. Blir nog bra.
Skala potatis, morötter, palsternacka och kålrot. Skiva tunt, halvera eller klyfta de rotsaker som är så stora att de blir för dryga att skiva. Ingen lök på golvet den här gången (!) men väl kålrot.

Sprid ut hälften av potatisen samt palsternacka och kålrot i smord form. Jag hade en större en den här gången, har ingen aning om vad den rymmer, blir det fullt får du väl ta en till då. Om du har en. Annars får du väl kuta iväg till butiken och köpa en. Eller HITTA PÅ NÅT ANNAT INTE FAN VET JAG. Jag delade upp potatis och resten av rotsakerna på grund av kräsna familjemedlemmar (läs: ungar).

Skala all sorts lök, skiva lite lagom. Bre ut på rotsakerna.

På med resten av potatisen samt morötter, på med salt och peppar.

Öppna gräddpaketet. OM DU KAN!! jävla flottiga fingrar och sega perforeringar helvete…

Blanda grädde, mjölk och riven ost.

Inte för att det hjälper att blanda i osten i gräddmjölken då, man lär hjälpa till att sprida ut den ändå. Jag glömde ta en bild på hur det ser ut när gräddmjölken och osten är påhälld, men jag kan ju visa hur mycket det stänkte runtomkring istället.

Sen är det in i ugnen med gratängen då, 40 minuter. Nedre delen först sen mitten, enligt nån kokbok, men jag kör på varmluft och satt den i nedre halvan och lät den stå där. Det kan ha varit lite för mycket vätska för det bubblade upp till kanten och blev bränt. Kanske skulle osten ha varit iblandad i rotsakslagren också. Kanske skulle jag bara rotat ihop allt och öst i formen och dängt in i ugnen och inte tramsat så förbannat.

UNDER TIDEN: Kikärtsbiffar
För att få biffarna lite mer hållfasta tänkte jag prova att ha i lite vanlig köttfärsbiffbas, det vill säga havregryn och potatismjöl som fått svälla i vatten. Det är i och för sig ägg i men det hjälpte ju inte förra gången. Så, rör ihop havregryn, potatismjöl och vatten och låt det stå kanske 10 minuter eller så.

Skölj kikärter och häll i matberedaren, som ska vara beväpnad med kniv. Hacka resten av löken och ha i.

Sätt i sladden. Är en bra grej, märkte jag. Och sätt fast alla grejer som måste sitta fast för att det ska gå att starta maskinjäveln.
Kör på högvarv tills det blir en slät massa. Är din matberedare som min får du hjälpa till och blanda ihop det med sked, annars blir det två lager – ett slätt underst och ett grynigt överst och aldrig mötas de tu.
Blanda smeten med grynsmeten. Salta, peppra, oreganoa.
Forma biffar med händerna eller med en sån här överhajpad superduperbiff-formare (skölj med kallt vatten mellan gångerna, annars fastnar biffjävlarna. Det gjorde de i och för sig ändå).
Stek i smör på ganska hög värme, 9-10/12, några minuter per sida tills de blir gyllenbruna. De kommer förmodligen att ramla sönder om du gjorde som jag, jävla skitbiffar, kanske måste det vara 2 ägg till så här mycket kikärter, eller så ska man använda egna hippieblötlagda kikärter som brorsan min tipsade om sist. Well fuck it, de kommer att smaka bra ändå så huvudsaken är att de är varma rakt igenom.
Förhoppningsvis är biffarna klara och aptitliga när gratängen är klar.
Kanske minns du också vilken sida som innehöll vad, om du också var tvungen att dela upp din gratäng.
Smakfaktor: 4 – Jag gillar faktiskt det här.
Hatfaktor: 3 – Biffarna höll ihop bättre men inte perfekt. Gratängen kokade över. Kålrot hamnade på golvet. Allting tog längre tid än jag trott. Och det är då fan att det är ett sånt moment 22 att vara hungrig och laga mat samtidigt…

Lämna en kommentar